Strona g艂贸wna“Szko艂a czytania” dla osadzonych. Projekt Krakowa, polskiego Miasta Literatury UNESCO
Ciekawostki

“Szko艂a czytania” dla osadzonych. Projekt Krakowa, polskiego Miasta Literatury UNESCO

Szko艂a czytania dla osadzonych

Miasto Krak贸w og艂osi艂o, 偶e startuje tegoroczna edycja Szko艂y czytania dla osadzonych w krakowskich wi臋zieniach. Program obejmie wi臋藕ni贸w Oddzia艂u Zewn臋trznego Aresztu 艢ledczego w Nowej Hucie.

Za pomys艂em i organizacj膮 stoi KBF czyli operator programu Krak贸w Miasto Literatury UNESCO i instytucja kulturalna Miasta Krak贸w. Pierwsza edycja Szko艂y czytania zosta艂a zainicjowana w 2018 roku. W 2019 roku po raz pierwszy osadzeni w krakowskim wi臋zieniu wzi臋li udzia艂 w spotkaniu autorskim z nasza polsk膮 noblistk膮, Olg膮 Tokarczuk. Podj臋te dzia艂ania wynikaj膮 z owocnych rozm贸w na temat znaczenia literatury w procesie resocjalizacji. Zak艂ady karne to miejsca, w kt贸rych dost臋p do kultury jest zdecydowanie utrudniony, a jak podkre艣laj膮 eksperci, czytanie ksi膮偶ek ma ogromne znaczenie dla rozwoju empatii w艣r贸d osadzonych.

B臋dziemy wsp贸lnie czyta膰 po to, by si臋 spotka膰 鈥 w swoich do艣wiadczeniach, mentalno艣ci i wra偶liwo艣ci. To jeden z nadrz臋dnych cel贸w literatury: rzucanie pomost贸w mi臋dzy 艣wiatami.

– Katarzyna Kubisiowska

Przez najbli偶sze miesi膮ce w ramach Szko艂y czytania odb臋d膮 si臋 specjalnie przygotowane warsztaty literackie. Poprowadz膮 je m.in. dziennikarka 鈥濼ygodnika Powszechnego鈥 鈥 Katarzyna Kubisiowska oraz ceniony polski pisarz 鈥 艁ukasz Orbitowski. Osadzeni obj臋ci programem wezm膮 r贸wnie偶 udzia艂 w spotkaniach z pisarzami, krytykami i t艂umaczami.

Udzia艂 w projekcie 禄Szko艂a czytania芦 jest dla mnie du偶ym wyzwaniem i na pewno towarzyszy mi 艣wiadomo艣膰 wagi podj臋tego zadania. Moje 偶ycie mia艂o r贸偶ne zakr臋ty i kolory. Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e mog艂em wyl膮dowa膰 po z艂ej stronie krat. Chcia艂bym w贸wczas mie膰 ksi膮偶ki pod cel膮, chcia艂bym, aby kto艣 do mnie przyszed艂 i o nich porozmawia艂

– 艁ukasz Orbitowski

Kasia

Kiedy by艂am w zer贸wce, nauczy艂am si臋 czyta膰, 偶eby ju偶 wi臋cej si臋 nie nudzi膰. Od tej pory poch艂ania艂am kolejne ksi膮偶ki, czytaj膮c 鈥 ku zgrozie pozosta艂ych domownik贸w 鈥 przez pierwsze lata na g艂os. Z kolei w szkole ca艂y czas ko艅czy艂o mi si臋 miejsce na bibliotecznej karcie, bo by艂am tam codziennym go艣ciem. W zawrotnym tempie przerobi艂am wszystkie tytu艂y Astrid Lindgren i do dzi艣 mam sentyment do 鈥濺onji, c贸rki zb贸jnika鈥. Chocia偶 moim ukochanym tytu艂em z dzieci艅stwa pozostaje wci膮偶 鈥瀂aj膮czek z rozbitego lusterka鈥. Na szcz臋艣cie wraz z wiekiem mi艂o艣膰 do ksi膮偶ek nie zanik艂a, a wr臋cz mia艂a okazj臋 rozkwitn膮膰 dzi臋ki ju偶 ponad 5 鈥 letniej pracy w ksi臋garni.
Jednak nie sam膮 literatur膮 偶yje cz艂owiek. Kiedy nie czytam, haftuj臋 tamborki z joginkami i wyciszam umys艂, praktykuj膮c ashtang臋. Za to z wykszta艂cenia jestem psychologiem i arteterapeutk膮, dlatego mam s艂abo艣膰 do psychologicznej literatury i ksi膮偶ek Yaloma. Uwielbiam dzieci i kocham literatur臋 dzieci臋c膮, wi臋c niech nie zdziwi Ci臋 du偶a liczba wpis贸w na temat moim zdaniem najbardziej warto艣ciowych ksi膮偶ek dla najm艂odszych. Sama posiadam ich zawrotn膮 liczb臋 - nie bez powodu maluchy znajomych m贸wi膮 na mnie 鈥瀋iocia od ksi膮偶ek鈥. W ko艣ciach czuj臋, 偶e w bli偶ej nieokre艣lonej przysz艂o艣ci zostan臋 pisark膮 ksi膮偶ek dla dzieci. Ale wracaj膮c do teraz 鈥 na co dzie艅 trenuj臋 swoj膮 cierpliwo艣膰, dziel膮c dom z czw贸rk膮 kot贸w i znajduj膮c k艂aki oraz 偶wirek we wszystkich mo偶liwych miejscach.

Skomentuj

Kliknij tutaj, by skomentowa膰