Strona g艂贸wnaPartner reading, czyli jak pom贸c dziecku w nauce czytania
Ciekawostki

Partner reading, czyli jak pom贸c dziecku w nauce czytania

Buddy reading/ partner reading

W j臋zyku angielskim mo偶emy spotka膰 si臋 z poj臋ciem 鈥瀙artner reading鈥. Po polsku mogliby艣my nazwa膰 taki styl czytania wsp贸lnym czytaniem, czytaniem w parach. Na czym ono polega i jakie korzy艣ci mo偶e przynie艣膰 dziecku?

Dlaczego warto czyta膰 w parach i na g艂os?

Partner reading to czytanie ksi膮偶ki w dwie osoby, w parze. Jedno zdanie na g艂os czytasz Ty, a drugie zdanie czyta dziecko. Mo偶ecie te偶 roz艂o偶y膰 podzia艂 na akapity czy ca艂e strony. Je艣li Twoja pociecha jest na pocz膮tku przygody z nauk膮 czytania, robienie tego w parach mo偶e zapobiec zniech臋ceniu i u艂atwi膰 si臋ganie po d艂u偶sze teksty. Wie, 偶e jeste艣 obok i czuje Twoje wsparcie. Polecamy zacz膮膰 od podzia艂u 鈥瀙racy鈥 na zdania, a偶 dojdziecie do momentu, kiedy ma艂y czytelnik b臋dzie gotowy na przeczytanie ca艂ej strony a mo偶e i rozdzia艂u. Twoja obecno艣膰 z pewno艣ci膮 pomo偶e r贸wnie偶 w sytuacji, kiedy dziecko natrafi na s艂owo, kt贸rego nie potrafi przeczyta膰 i gdyby by艂o samo, mog艂oby utkn膮膰 na danym fragmencie ksi膮偶ki. Z Twoj膮 pomoc膮 uczy wymawia膰 si臋 nowe i trudne s艂owa.

Czytanie w parach pomaga tak偶e wtedy, kiedy kilkulatek czyta do艣膰 wolno tak, 偶e uko艅czenie jednej ksi膮偶ki zajmuje mu wiele czasu. Cz臋sto w贸wczas przychodzi zniech臋cenie, nie m贸wi膮c o zapominaniu, co przeczyta艂o si臋 np. tydzie艅 temu. Przy Twojej pomocy czytanie b臋dzie odbywa膰 si臋 sprawniej, a oczekiwaniu na kolejny rozdzia艂 z pewno艣ci膮 b臋dzie towarzyszy艂a wi臋ksza ekscytacja.

Czytanie w parach mo偶na r贸wnie偶 wypr贸bowa膰 w grupie dzieci w klasie. Dzi臋ki partner reading nie tylko b臋d膮 膰wiczy艂y swoje umiej臋tno艣ci czytania, ale r贸wnie偶 naucz膮 si臋 wsp贸艂pracy. Warto tylko pami臋ta膰, by 艂膮czy膰 dzieci w pary tak, by jedno z nich by艂o bardziej zaawansowane w nauce czytania. Mog膮 te偶 r贸偶ni膰 si臋 wiekiem, czyli 艂膮czymy w pary m艂odsze ze starszymi (rozwa偶 wprowadzenie partner reading w rodze艅stwie!). Niekt贸rzy sugeruj膮, by uczniowie przeczytali tekst samodzielnie przed czytaniem go na g艂os z koleg膮. Zmniejsza to prawdopodobie艅stwo frustracji podczas czytania na g艂os.

Kasia

Kiedy by艂am w zer贸wce, nauczy艂am si臋 czyta膰, 偶eby ju偶 wi臋cej si臋 nie nudzi膰. Od tej pory poch艂ania艂am kolejne ksi膮偶ki, czytaj膮c 鈥 ku zgrozie pozosta艂ych domownik贸w 鈥 przez pierwsze lata na g艂os. Z kolei w szkole ca艂y czas ko艅czy艂o mi si臋 miejsce na bibliotecznej karcie, bo by艂am tam codziennym go艣ciem. W zawrotnym tempie przerobi艂am wszystkie tytu艂y Astrid Lindgren i do dzi艣 mam sentyment do 鈥濺onji, c贸rki zb贸jnika鈥. Chocia偶 moim ukochanym tytu艂em z dzieci艅stwa pozostaje wci膮偶 鈥瀂aj膮czek z rozbitego lusterka鈥. Na szcz臋艣cie wraz z wiekiem mi艂o艣膰 do ksi膮偶ek nie zanik艂a, a wr臋cz mia艂a okazj臋 rozkwitn膮膰 dzi臋ki ju偶 ponad 5 鈥 letniej pracy w ksi臋garni.
Jednak nie sam膮 literatur膮 偶yje cz艂owiek. Kiedy nie czytam, haftuj臋 tamborki z joginkami i wyciszam umys艂, praktykuj膮c ashtang臋. Za to z wykszta艂cenia jestem psychologiem i arteterapeutk膮, dlatego mam s艂abo艣膰 do psychologicznej literatury i ksi膮偶ek Yaloma. Uwielbiam dzieci i kocham literatur臋 dzieci臋c膮, wi臋c niech nie zdziwi Ci臋 du偶a liczba wpis贸w na temat moim zdaniem najbardziej warto艣ciowych ksi膮偶ek dla najm艂odszych. Sama posiadam ich zawrotn膮 liczb臋 - nie bez powodu maluchy znajomych m贸wi膮 na mnie 鈥瀋iocia od ksi膮偶ek鈥. W ko艣ciach czuj臋, 偶e w bli偶ej nieokre艣lonej przysz艂o艣ci zostan臋 pisark膮 ksi膮偶ek dla dzieci. Ale wracaj膮c do teraz 鈥 na co dzie艅 trenuj臋 swoj膮 cierpliwo艣膰, dziel膮c dom z czw贸rk膮 kot贸w i znajduj膮c k艂aki oraz 偶wirek we wszystkich mo偶liwych miejscach.

Skomentuj

Kliknij tutaj, by skomentowa膰