Strona główna » Czytanie ma tylko dobre strony! Nowa odsłona kampanii społecznej NPRCz 2.0
Ciekawostki

Czytanie ma tylko dobre strony! Nowa odsłona kampanii społecznej NPRCz 2.0

Czytanie ma tylko dobre strony. Miniserial NPRCz 2.0 "Mole książkowe"

23 kwietnia 2023 w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich poznaliśmy nową kampanię Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Działaniom towarzyszy hasło „Czytanie ma tylko dobre strony”, a bohaterami akcji są mole książkowe. W ramach działań promocyjnych związanych z kampanią możemy już obejrzeć miniserial adresowany do młodszych czytelników.

Miniserial „Mole książkowe”

Historia moli książkowych, które od tysięcy lat dbają o książki, udostępniona jest w formie 4-odcinkowego miniserialu. Bajka ma nie tylko dostarczyć widzom rozrywki, ale przede wszystkim zainspirować do czytania. A jakiej fabuły możemy spodziewać się w serialu o molach książkowych?

Otóż mole książkowe to dobrzy bohaterowie tej opowieści. Od lat żywią się tym, co niszczy papier. Zjadają więc zarodniki grzybów, bakterie i inne mikroorganizmy. Dzięki nim nim do dziś zachowały się egipskie papirusy, średniowieczne manuskrypty czy Konstytucja 3 maja. Jednak pewnego dnia na świecie pojawiają się „zjadacze” papieru i książkom grozi ogromne niebezpieczeństwo. Na mole książkowe czeka specjalna misja!

Jak czytamy na stronie NPRCz 2.0:

Animacja „Mole książkowe” zwraca uwagę na rolę, jaką czytanie pełni w życiu człowieka. Miniserial staje się jednocześnie pretekstem do przypomnienia, że książki są dobrymi towarzyszami naszej codzienności, a czytanie – wartością samą w sobie, nawet jeśli poświęcamy mu niewiele czasu. Na rozpoczęcie przygody z książką i odkrywanie literatury oraz ponowne spotkania czytelnicze nigdy nie jest za późno. Serial jest adresowany zarówno młodszych odbiorców, jak i dorosłych oraz seniorów.

Miniserial powstał dzięki zaangażowaniu wielu osób ze świata kultury. Głosów molom użyczyli: Małgorzata Kożuchowska (mól Krystyna), Natalia Kukulska (mól Alicja), Ewa Szykulska (mól Janina), Renata Jusis (gąsienica Wioletta), Cezary Żak (mól Pułkownik), Piotr Cyrwus (mól Przemysław), Maciej Musiałowski (mól Miłosz), Karol Kłos (mól komentator sportowy) i Jacek Chełchowski „Zio” (mól komentator telewizyjny).

Animację zrealizowaną techniką wycinankową (ang. cut out) można obejrzeć na profilu Programu NPRCz 2.0 na kanale YouTube. Kolejnych działań promocyjnych związanych z molami książkowymi możemy spodziewać się już w najbliższych tygodniach, ponieważ ta odsłona kampanii społeczno-informacyjnej ma potrwać do końca czerwca. Mole książkowe mają pojawić się w telewizji, radiu, na nośnikach outdoorowych oraz na kanałach ambasadorów.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Jeśli skrót NPRCz 2.0 nic Ci nie mówi, przychodzimy z wyjaśnieniem. To program rządowy na lata 2021-2025, którego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce oraz wzmocnienie roli bibliotek. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznacza ogromne środki pieniężne na realizację tych działań – to w końcu jeden z największych jego wieloletnich programów. Budżet Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 wynosi 1,1 mld zł, w tym 635 mln zł pochodzi z budżetu państwa. W realizację celów zaangażowana jest Biblioteka Narodowa, Instytut Książki i Narodowe Centrum Kultury, we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

Dzięki istnieniu programu i finansowemu wsparciu w kwocie kilkuset milionów wiele bibliotek jest modernizowanych, budowanych i wyposażanych w nowości książkowe.

Kasia

Kasia

Skomentuj

Kliknij tutaj, by skomentować